loading...
شرکت جوانان فردا
سید سپهر زمانی بازدید : 53 شنبه 08 آبان 1400 نظرات (0)

بتن پیش ساخته

ایجاد کردن و تولید بتن با ملات مخصوص در کارگاه توسط کارگران سخت و دشوار است و اگر ملات به درستی و به صورت استاندارد با هم ترکیب نشوند بتن با کیفیت و خوبی به عمل نخواهد آمد.

بنابراین تکنولوژی های امروزی و پیشرفت در صنعت ساختمانی این امر را برای کارفرمایان و مهندسین عمران و معماری و شهرسازی میسر ساخته است که ملات بتن از پیش در کارخانه تولید شود و آماده کار و ریختن در روی بنا باشد.

بتن پیش ساخته نه تنها باعث راحتی کار معماری و عمران سازه ها شده است ، بلکه از طرف دیگر هزینه های ساختمانی را هم کاهش چشم گیری داده است.

تاریخچه بتن پیش ساخته

بسیاری گمان می‌کنند صنعت بتن پیش ساخته در روم باستان آغاز شد، زیرا به نظر می‌رسد شبکه گسترده تونل‌های زیرزمینی که تا به امروز وجود دارند، نشان دهنده استفاده از مصالح ساختمانی پیش ساخته است.

با این حال، تاریخ مستند استفاده ازاین بتن به دهه 1900 میلادی باز می‌گردد. یک مهندس انگلیسی با نام «جان الکساندر برایدی» کشف کرد که اجزای بتنی پیش ساخته می‌توانند فواید بسیاری برای پروژه‌های ساختمانی داشته باشند.

در سال 1950، نخستین سازه بزرگ بتنی پیش ساخته در ایالات متحده ساخته شد، پل یادبود Walnut Lane در فیلادلفیا! این پل همان‌طور که امروزه آن را می‌شناسیم، به عنوان آغازگر صنعت بتون پیش ساخته در ایالات متحده شناخته می‌شود. چند سال بعد، مؤسسه برای تولید این نوع بتن تأسیس شد که هدفش ایجاد آیین نامه و استاندارهای خاص برای ساخت‌وساز با استفاده از بتن از پیش تولیده شده بود.

بتن پیش ساخته چیست؟

مفهوم اساسی بتن پیش ساخته اولین بار در ایالات متحده در سال ۱۸۸۶ مورد توجه قرار گرفت. سپس در سال۱۹۳۰ یک مهندس فرانسوی نشان داد که اگر فولاد با مقاومت بالا برای پیش تنیده کردن بتن استفاده شود بتن پیش ساخته موفق خواهد بود.

این حرکت باعث شد بتن افت تنشی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع که در اثر انقباض بتن حاصل می شود را تحمل کند. اولین تجربه ی بتن پیش ساخته در ایران به حدود ۵۰ سال پیش بر می گردد.

بتن پیش ساخته یک محصول ساختمانی تولید شده توسط ریخته گری بتن در یک قالب و یا فرم قابل استفاده مجدد است که سپس در یک محیط کنترل شده، به محل ساختمان حمل شده و در محل قرار گذاشته می شود. در مقابل، بتن استاندارد در اشکال خاص محل کار ریخته شده و در محل کار درمان می شود.

سنگ های پیش ساخته بدلیل استفاده از سنگ دانه های ریز در مخلوط با بتن پیش ساخته متفاوت هستند، بنابراین محصول نهایی، ظاهری نزدیک به سنگ ها و صخره های طبیعی دارند.

برای سفارش چسب سیمان درجه یک سهند شیمی کلیک کرده و ثبت سفارش نمایید.

مزایای استفاده از بتن‌های پیش ساخته

مزایای بسیاری برای بتن‌های پیش‌ساخته وجود دارند که به شرح زیر هستند:

صرفه جویی در زمان ساخت‌وساز: استفاده از بتن پیش ساخته باعث صرفه جویی در وقت می‌شود و خطر تأخیر پروژه را نیز کاهش می‌دهد.

تضمین کیفیت: عوامل اصلی تنظیم کننده کیفیت ساخت‌وساز نظیر عمل آوری، دما، طرح اختلاط و موارد دیگر را می‌توان در بتن‌های پیش‌ساخته کنترل کرد. بنابراین می‌توان ساخت‌وسازهایی با کیفیت بالا ارائه داد.

کاربردهای سازه‌ای: با استفاده از بتنی که از قبل ساخته شده، می‌توان از مواد سازه‌ای با استحکام و ظرفیت تحمل بار بالا استفاده کرد که می‌تواند باعث ایجاد فاصله بیشتر دهانه، کاهش اندازه سطح مقطع اعضای سازه و موارد دیگر شود.

مقرون به صرفه: برخورداری از بتن‌های پیش ساخته باعث کاهش زمان، افزایش بهره‌وری، کیفیت و ایمنی می‌شود و در نتیجه هزینه نیز کاهش می‌یابد.

دوام: سازه بتنی پیش ساخته دارای مدت زمان طولانی‌تر و حداقل نگهداری می‌باشد. بتن از پیش تولید شده با چگالی بالا نسبت به اسیدها، خوردگی و ضربه، دوام بالایی دارد که باعث کاهش حفره‌های سطحی روی بتن شده و در برابر عوامل شیمیایی مقاومت می‌کند.

زیبایی شناسی: از آنجا که بتن‌های پیش ساخته در محیط کارخانه کنترل و ساخته می‌شوند، می‌توان از آن برای طیف گسترده‌ای از شکل‌ها، اندازه‌ها و طرح‌های مختلف در پلان ساختمان (عناصر منحنی شکل) استفاده کرد، بنابراین ارزش زیبایی شناسی سازه افزایش می‌یابد.

سکوی ساختمانی ایمن: برای ساخت بتن‌های پیش ساخته نیازی به ذخیره مصالح ساختمانی اولیه (ماسه، شن و سیمان) نیست. این امر نیاز به تجهیزات لازم برای ساخت بتن، ضایعات مصالح، کارگران و موارد دیگر را از بین می‌برد. بنابراین یک بستر کاری ایمن را فراهم می‌کند.

مزایای بتن پیش ساخته

کاربردهای بتن پیش ساخته

ساختمان سازی: برای کلیه ساخت‌وسازهای متعارف و بلند مرتبه، استفاده از بتن پیش ساخته برای اعضای باربر به کار گرفته می‌شود. برای ساخت هتل، بیمارستان، مراکز خرید، مدرسه و بسیاری از کاربری‌های مختلف، بتن‌های پیش ساخته بخش بزرگی از روند اجرای سریع پروژه را در اختیار دارند.

پارکینگ طبقاتی: در طراحی ساختار پارکینگ، دوام، مسائل اقتصادی و شیوه اجرا سه نکته اساسی هستند. به همین دلیل، بتن از پیش تولید شده برای پارکینگ‌های طبقاتی تک سطح و همچنین سازه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر مفید هستند.

ساخت پُل: پل یادبود Walnut Lane، صنعت بتن پیش ساخته در ایالات متحده را آغاز کرد و امروزه استفاده از این مصالح برای پل‌ها هنوز هم ادامه دارد. صرف نظر از اندازه پل، بتن‌های پیش ساخته این امکان را به مهندسان می‌دهد تا سازه‌ای ایجاد کنند که با هر محیطی سازگار باشد.

تونل زیرزمینی: تونل‌های زیر زمینی در شکل و اندازه‌های مختلف برای کمک به زهکشی آب و فاضلاب، جمع آوری آب باران و موارد دیگر با استفاده از بتن پیش ساخته تولید می‌شوند. استفاده از این متریال باعث افزایش کیفیت و دوام ساختار در طولانی مدت می‌شود.

دیوارهای صوتی: در مناطق شهری، دیوارهای صوتی به عنوان سدی بین بزرگراه‌ها ایجاد می‌کنند که دفع صدا کمک می‌کنند. استفاده از بتن‌های پیش ساخته برای این سازه‌ها می‌تواند آلودگی صوتی را تا 50 درصد کاهش دهد. تطبیق پذیری طراحی، این سازه‌های دیواری صوتی را قادر می‌سازد تا با رنگ، بافت یا طرح خاصی در محیط اطراف خود ترکیب شوند.

برای سفارش پودر بندکشی مرغوب و با کیفیت ثبت سفارش نمایید.

نحوه اجرا سیستم قطعات بتن پیش ساخته

سیستم پیش ساخته به دو صورت اجرا می شود:

اجرای ساختمان به روش خطی

در اجرای خطی، اجزای تشکیل دهنده ی ساختمان شامل پی، شناژ و ستون و دیگر تجهیزات به صورت پیش می باشد و اتصال قطعات آن از نوع تر است. ابتدا میلگردهایی قبل از بتن ریزی در محل ساختمان نصب می شوند سپس قطعات با استفاده از اجرای بتن در فاصله ی بین دو قطعه انجام می شود.

اجرای ساختمان به روش دیواری

در اجرای دیواری نیز اجزای تشکیل دهنده ی ساختمان شامل پی، پانل های دیوار و سقف به صورت پیش ساخته هستند. اتصالات در این نوع به وسیله ی پیچ و مهره و و گاهی به صورت تر انجام می شود.

تمام باز شوهای در و پنجره و محل اتصال کلید و پریز و لوله های آب و برق و هر نوع داکت تاسیساتی از قبل پیش بینی و طراحی شده است و در کارخانه اجرا می گردد. در این سیستم تولیدی تمامی موارد نام برده شده در درون قالب دیوار و قبل از بتن ریزی انجام می گردد.

انواع قطعات بتن پیش ساخته

• قطعات پیش ساخته مسلح

• قطعات پیش تنیده

• قطعات بتنی پیش تنیده پیش کشیده

• فطعات بتنی پس تنیده پس کشیده

• قطعات دیوارهای پیش ساخته بتنی و مشبک ماندگار

• انواع قطعات اصلی سازه شامل: دیوار های larg panel ، تک جداره و دوجداره عايق دار و ساده باربر ، فیسینگ و نما و همچنین ماندگار قلزی مشبک دیواری

• قطعات پیش دال و دال بتنی پیش ساخته

• انواع قطعات اصلی سازه شامل: پیش دال ، کوبیاکس ، دال کامل و دال کف

• قطعات پیش ساخته بتنی سفارشی

• انواع قطعات شامل: انواع باکس ، نیوجرسی بریر ، منهول ، سنگ دال و…

• قطعات پیش ساخته دیوار محوطه

• انواع قطعات یک رو ، دو رو و نقش دار شامل: پنل دیواری ، ستون و پی

برچسب ها بتن پیش ساخته ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 52
  • بازدید سال : 347
  • بازدید کلی : 3,290